04.- Estratègies de la memòria per a preparar situacions real.-
1.- Les principals tècniques mnemotècniques.-
· Visualització
2.- L’ús d’imatges visuals afavoreix el record de la informació.
· Associació
L’associació d’una informació amb altres informacions augmenta la seva accessibilitat.
3.- L’organització
El material organitzat és més fàcil d’aprendre que el material desorganitzat perquè facilita la codificació i la recuperació.
4.- Atribució de significat
És la relació que la persona pot establir entre aquesta informació i altres informacions desades en la seva memòria a llarg termini.
5.- Divideix i venceràs ! Descansa i repeteix Ataca per tots els fronts. Repassa. Respecta el teu temps. Treballa i no et preocupis
Recordem quelcom perquè s’assembla o es diferencia d’alguna cosa que ja coneixem.
Exemple: La 2a. Guerra Mundial va començar l’any que va néixer el meu pare.
. Quan estudiem el significat d’una paraula (per exemple, hipotenusa) tot utilitzant una frase en la que se’n faci referència.
Exemple: en un triangle rectangle, el costat de major longitud i el costat oposat a l’angle recte és igual a la hipotenusa
Busquem semblants….
Exemple: El nom d’una persona ens recorda al nom d’una artista.
Tractem de memoritzar la llista de la compra (llet, galetes, tomàquet, pa i ceba) realitzant associacions sense sentit:
“Una galeta es va banyar en un got de llet, però quan anava a llençar-s’hi de cap va veure que estava vermella com un tomàquet i que hi havia flotant un tros de pa jugant amb una ceba.”
.
Si volem recordar un número de telèfon, per exemple, ”917104026″ ens resultarà més fàcil si el dividim:
“91-710-40-26″
Es tracta de fer el contrari que en el fraccionament de la informació. Per exemple, en la següent cadena de números:
3 – 3 – 4 – 7 – 3 – 7 – 9 – 0 – 9 – 0 – 8
resulta més fàcil de memoritzar si s’agrupa: 334 – 737 – 909 – 08
La memòria es més receptiva davant quelcom absurd. La singularitat facilita la memorització: com més original sigui una informació millor es retindrà.
Posar música a un text, recitar-lo com si d’una poesia es tractés.
Exemple: Crear petits versos amb les paraules que s’han de memoritzar.
Sovint resulta més fàcil recordar quelcom si es tracta de visualitzar el moment en el què s’estava estudiant un material.
Exemple: Estava al balcó del pis, era divendres per la nit; recordo que estava escoltant música d’Elvis Presley i duia una samarreta groga,…
1. Cal memoritzar molt bé una sèrie d’imatges mentals de llocs coneguts que tinguin un ordre lògic o natural (per ex.: les habitacions de casa).
2. De cadascun dels elements de la informació que volem aprendre es visualitza i s’associa a la imatge de cada un dels llocs del nostre sistema, seguint l’ordre establert.
3. Quan volem recordar la informació, només necessitem fer un passeig imaginari i ordenat pels diferents llocs del nostre sistema i “recollir”, recuperar el fragment d’informació que havíem dipositat en cadascun.
La Tècnica de ‘ els llocs’ **
La tècnica mnemotècnica dels llocs consisteix en associar cadascun dels elements que es desitgen memoritzar amb els llocs d’un recorregut que ens sigui familiar. ( Per exemple, el recorregut que fem tots el dies des de casa fins l’escola o l’institut.Intenta-ho :
Oli
Pa de motlle
Olives
Llet
Detergent
Sabates
Recollir fotografies
Paper higiènic
Periòdic
Jaqueta de la tintoreria
Aquest es un exemple, tu pots fer una altre com vulguis !
Técnica de la cadena
Consisteix en encadenar aquelles paraules dins d’un resum o d’un esquema recoguin el significat fonamental i que és troba lògicament relacionades. La tècnica de la cadena és la memorització.
És procedeix de la següent manera:
És redueix les paraules o conceptes que volem memoritzar a imatges.
Tots els conceptes es poden reduir a imatges (per molt abstractes que siguin) perquè sempre hi ha alguna cosa que en ells es pot fer servir per evocar una imatge.
Les imatges tenen que ser:
-Concretes
-Diferenciades i clares.
-Humorístiques i còmiques.
És formen imatges corresponent a la 1ª y 2ª paraula, i amb elles es forma una imatge composta en la que es ajunten les dues.
S’uneix de la mateixa manera les imatges de la segona i la tercera paraula, i així successivament. Es pot conduir la sèrie unint la imatge de la primera amb la de la última paraula.
Realitza l’exercici de la cadena amb las següents paraules:
Ordinador
Fulla
Cadira
Rellotge
Pàgina
Roba
Cadira
Nena
TÈCNICA DE LA HISTORIETA
Consisteix en construir una història amb els elements que han de memoritzar-se.
Ex. Construeix una historieta amb les següents paraules. Recorda que el fonamental es unir la imatge amb l’acció i l’emoció.
Riu
Montanya
Butraguenyo
Comentar
Sed
Món
Vent
Menjar
Son
Demostració
Novel·la
Alumne
Quan anava pel riu, al costat de la montanya, un brutaguenyo, em va comentar que tenia sed i que havia viatjat pel tot món, amb fort vent i sense menjar res, que es moria de son,havia de fer una demostració d’una novela a la seva alumne de l’escola.
La memòria no treballa bé amb els element aïllats, sinó que organitzat lògicament el material a retenir, estarem facilitant la tasca de connexió entre allò que abans no enteníem.
La tècnica que estem comentant es basa en organitzar o memoritzar elements y s’ha de procurar que les dades que em de memoritzar estiguin relacionades entre si, que tinguin sentit y que integrin tot un lògic.
Ex: per memoritzar la llista de la compra ho agruparen en grups * làtics, carn, peix, drogueria..*
El fet de recordar mitjançant la vista augmenta el rendiment de la memòria lògica i verbal, ja que suposa posar en marxa l’emisferi dret del nostre cervell.
ex: esquemes, gràfics, diagrames…
Aquesta tècnica es basa en el fet que, recordem més les vivències que han sigut importants per nosaltres. És a dir, els moments que ens han deixat una emprempta i no per exemple: memoritzar uns números o un text qualsevol.
¿I com aplicar aquesta tècnica en els estudis?
Fàcil, tenim que implicar-nos al màxim en les tasques d’estudi i associar allò que volem memoritzar en alguna cosa pròpia i personal per tal que ens sigui més agradable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada